بسم الله الرحمن الرحیم
وَ أَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ؛ وَ اخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ
اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ(شعراء/214 و 215)
ترجمه آیات: و خویشانِ نزدیکت را هشدار ده. و براى آن مؤمنانى که تو را
پیروى کردهاند، متواضع و مهربان باش.
1. به خویشاوندان عشیره می گویند، چون که با همدیگر بیشترین
معاشرت را دارند. خفض جناح به معنی گستردن بال، کنایه از تواضع توأم با محبت و مهر
و ملاطفت است، همانگونه که پرندگان هنگامى که مىخواهند به جوجههاى خود اظهار محبت
کنند، بالهاى خود را گسترده و پائین آورده و آنان را زیر بال و پر مىگیرند، تا هم
در برابر حوادث احتمالى مصون مانند و هم از تشتت و پراکندگى حفظ شوند، پیامبر ص نیز
مامور است مؤمنان راستین را زیر بال و پر خود بگیرد.
2. خداوند در اوایل بعثت پیامبر، امر می کند که انذار و نهی
از منکر را از فامیل های نزدیک آغاز کند. این امر می تواند به دلایل زیر باشد.
الف- نهی از منکر نوعی تهدید مردم به عذاب الهی است و خداوند می خواهد بفهماند که مسأله
خویشاوندى مانع تهدید نمی شود و همه بدانند که عذاب الهی عمومی و جدی می باشد. ب-
نهی از منکر از شیوه های تربیتی می باشد و در تربیت دیگران مربی باید از خود آغاز
کند و بعد به خانواده خود و بعد از آنها به خویشاوندان و نزدیکان خود برسد و در
غیر اینصورت تلاشهای مربی هیچ تاثیری نخواهد داشت. یعنی تربیت از نزدیک ترین آغاز
می شود و به دورترین می رسد. ج- خویشاوندان اگر ایمان بیاورند در تبلیغ دین به
پیامبر کمک می کنند.
3. بدون شک براى دست زدن به یک برنامه انقلابى گسترده باید از
حلقههاى کوچکتر و فشردهتر شروع کرد، و چه بهتر اینکه پیامبر ص نخستین دعوت خود را
از بستگانش شروع کند که هم سوابق پاکى او را بهتر از همه مىشناسند و هم پیوند محبت
خویشاوندى ایجاب مىکند که به سخنانش بیش از دیگران گوش فرا دهند، و از حسادتها و کینهتوزیها
و انتخاب موضع خصمانه، دورترند.
4. خداوند بعد از امر به تهدید خویشاوندان بلافاصله پیامبر
را دعوت به محبت به مؤمنین کرده است و این بیانگر است که اگر یک جا به خاطر مسائل تربیتى
تکیه بر خشونت و بیم شده است بلافاصله تکیه بر محبت و مهر و عاطفه مىشود تا حقیقت
دین که دعوت همراه با محبت و مهرورزی است فراموش نگردد و معلوم شود که روش تربیت
فقط خشونت و تنبیه نیست و در کنار تنبیه و تهدید، تشویق و تبشیر نیز فراموش نشود.
5. دعوت به اسلام و ترساندن از عذاب الهی دعوت به خیر کثیر
و منفعت واقعی است و در نیکى به دیگران (مانند دید و بازدید، انفاق، وام، ارشاد و امر
به معروف) نزدیکان انسان مقدّمند.
6. خانواده و نزدیکان خود را در امر دین فراموش نکنیم و
آنها را تنها در تامین امکانات مادی، مسکن، خوراک، تفریح، مسافرت و امثال آن شریک
زندگی خود ندانیم. اعضای خانواده بهترین کمک در اطاعت خداوند هستند.
عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 180 تاريخ : پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396 ساعت: 23:50