عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است

ساخت وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیمآثار شرک ورزیلَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَخْذُولًا (اسراء/22) ترجمه: هیچ معبودی را همانند خدا قرار مده زیرا باعث می شود زمین گیر، نکوهیده و وامانده بشوی. در جامعه امروز خودمان در بین مردم خصوصا جوانان و نسل جدید با شرک خاصی مواجه هستیم که شاید شرک عصر جدید بنامیم. عده ای ضمن عدم انکار و تکذیب خدا و باورهای اسلامی و یا حتی ضمن خواندن نماز و روزه راه زندگی را در غیر از راه اسلام می دانند و چه بسا زندگی خوب را در مخالفت فرامین الهی می بینند. در غرب این افکار تحت عنوان سکولاریزم شناخته می شد. در بین جوانان کشور ما هنوز این نگرش نامگذاری نشده است و بیشتر تحت عنوان اباحی گری آن را می شناسیم ولی شاید در آینده این نوع نگرش شفافتر شود. لذا لازم دیدم موضوع شرک را کمی بیشتر توضیح دهم.  معنای لغات سخت آیه: معنای خذلان" این است که آن کس که آدمى احتمال مى‏دهد او را یارى کند در هنگام احتیاج یارى نکند (مفردات راغب) کلمه" قعود" (نشستن) در اینجا اشاره به ضعف و ناتوانى است‏. گرچه مخاطب آیه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله است، ولى مقصود تمام مردم مى‏باشد. "پس معنای آیه چنین مى‏شود به خداى سبحان شرک مورز، تا کارت را بدینجا نکشاند که زمین‏گیر شوى و از سیر به درجات قرب بمانى و خود را مذموم کنى و خدا هم که یاورى جز او نیست یاریت نکند".  (ترجمه تفسیر المیزان/ ج‏13، ص 96) این آیه سرآغاز آیاتی است که یک سلسله از احکام اساسى اسلام را بیان می کند و این نشان می دهد که ایمان توحیدی پایه و اساس سایر مباحثی است که بعدا ذکر می شود مانند نیکی به پدر و مادر. (تفسیر نمونه/ ج12ص72) یعنی بدون ایمان توحیدی حتی فرزند وظیفه خود در قبال پدر و مادرش عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...ادامه مطلب
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 67 تاريخ : يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت: 19:36

بسم الله الرحمن الرحیموَ قَضىَ‏ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِیَّاهُ (اسراء/23) ترجمه: و پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید " قضى" از ماده" قضاء" به معنى جدا ساختن چیزى و پایان دادن به چیزى است و فرمان دادن، خلق کردن، حکم دادن، به پایان رساندن، اراده کردن، عهد بستن، اعلام کردن و مرگ از مصادیق همین معنا در قرآن می باشد. (تفسیر نمونه، ج‏12، ص: 83) قضا در این آیه و چند آیه بعدی تشریعی می باشد. منظور از "قضای تشریعی" وضع قانون از سوی خداوند برای انسان است. قضای تشریعی در مقابل قضای تکوینی می باشد که با هم تفاوتهایی دارند. مثلا قضای تکوینی برای همه مخلوقات ولی قضای تشریعی مختص انسان و هر موجود صاحب شعور است. قضای تکوینی تخلف ندارد و آنچه اراده خداوند است محقق می شود در حالی که قضای تشریعی تخلف پذیر است. قضای الهی بر بندگی خالصانه خداوند تعلق گرفته است و بسیاری از انسانها گرفتار شرک هستند. این موضوع و آنچه بعد از این می آید از مصادیق اقوم هستند که خداوند وعده هدایت بشر را به آن داده است "یهدی للتی هی اقوم". یعنی اگر خداوند فرموده است که این قرآن بشر را به محکم ترین اعتقاد و دین هدایت می کند مصداق آن دعوت به توحید، نیکی به پدر و مادر،  کمک به نیازمندان، پرهیز و نهی از اسراف، تبذیر، فرزندکشى، زنا، قتل نفس، خوردن مال یتیم، عهدشکنى، کم‏فروشى، پیروى غیر علم و تکبر ورزیدن است. مساله" امر به اخلاص در پرستش" بزرگترین اوامر دینى، و اخلاص در عبادت از واجب‏ترین واجبات شرعى است، هم چنان که در مقابل، شرک ورزیدن به خداى عز و جل بزرگترین گناه است، و به همین جهت فرمود:" خدا نمى‏آمرزد این گناه را که بدو شرک بورزند، و پائین‏تر از آن را از هر که بخواهد مى‏آمرزد". و ما اگر یک یک معا عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...ادامه مطلب
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 84 تاريخ : يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت: 19:36

بسم الله الرحمن الرحیمتوحید و شرک همانا شرک ظلم بزرگ است.(لقمان/13) موضوع توحید و شرک متاسفانه به دو صورت افراط و تفریط مطرح می شود. وهابیت خیلی از مومنین را متهم به شرک می کند و آنها را مشرک می خواند و مسیحیت تعریفی از توحید مطرح می کند که تثلیث آشکار هم شرک محسوب نمی شود و کسی را که حضرت عیسی را خدا می داند مشرک نمی خواند. حال که ما نیز در بحث قبلی آنهایی که از زن زندگی آزادی دفاع می کنند را مشرک دانستیم لازم دیدم بحثی در این خصوص داشته باشیم. اولا شرک را می توان به دو نوع تقسیم کرد: شرک آشکار که فرد بت مشخصی را می پرستد و برای ربوبیت خداوند شریک موازی قائل است مثلا آب را ربی است و کوه را ربی دیگر و خداوند رحمن در امور آنها هیچ دخالتی ندارد. چنین شرکی مصداق همان موردی است که خداوند آن را نمی بخشد و پایین تر از آن، همه گناهان دیگر را بعد از توبه می بخشد (نساء/48). شرک پنهان که اکثر انسانها و حتی برخی از مومنین دچار آن هستند و در احادیث تشخیص آن را سخت ارزیابی کرده اند. دل بستن به وسیله ها و اسباب و فراموشی خداوند از مصادیق آن است. مانند اکثر ما انسانها که هنگام گرفتاری آنچنان پول، دکتر، مهندس و اسباب دیگر در ذهن ما اهمیت پیدا می کند که خداوند را فراموش می کنیم و وقتی دستمان از همه این اسباب بریده می شود و احساس می کنیم از دست آنها دیگر کاری ساخته نیست تازه متوجه خداوند می شویم. ثانیا بحث ما از شرک برای متهم کردن کسی به شرک و کفر نیست بلکه بحثی علمی است و می خواهیم فهمی از دین را ارائه دهیم. خداوند در قرآن از انسانها می خواهد که در اعتقاد خود و نیز رفتار خود و عبادات و کارهای نیکی که انجام می دهد دقت کند و از شرک بپرهیزد. هر عبادتی که در آن ریا باشد باطل است یعنی شرک عبادت ر عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...ادامه مطلب
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 76 تاريخ : يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت: 19:36

بسم الله الرحمن الرحیم کُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّکَ ۚ وَمَا کَانَ عَطَاءُ رَبِّکَ مَحْظُورًا (اسراء/20) ترجمه: ما به هر دو گروه (دنیا طلبان و آخرت خواهان) از عطایاى خود کمک می کنیم و عطایاى پروردگار تو از هیچکس منع نشده است. نُمِدّ به معنی ما کمک می کنیم است و از ریشه مدد است که معنی لغوی آن امتداد و کشیدن می باشد که اگر کاری که انجام می گیرد در ادامه و دوام کار سابق باشد را مدد می گویند. از این کلمه معلوم می شود که در این آیه خداوند از هدایت صحبت نمی کند بلکه می فرماید هر کسی در هر کاری که اراده کرده است و انجام می دهد ما در تحقق آن کمک می کنیم. محظور به معنی ممنوع است و خداوند می فرماید هیچ محدودیتی در این کمک وجود ندارد. این مطلب در پاسخ به سوال مقدری است که ممکن است به اذهان خطور کند که آیا خداوند از دست کافر در کفرش می گیرد؟ در جواب باید گفت خداوند در دنیا انسان را مختار خلق کرده است و امکان اختیار را هم برایش فراهم نموده است زیرا هر گونه ممنوعیت و محدودیت بر خلاف فلسفه جهان خلقت است که باید انسان ها در انتخاب آزاد باشند تا در قیامت تنبیه و پاداش ب عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...ادامه مطلب
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 96 تاريخ : چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 ساعت: 15:50

بسم الله الرحمن الرحیمانْظُرْ کَیْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَلَلْآخِرَةُ أَکْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَکْبَرُ تَفْضِیلًا (اسراء/21) ترجمه: ببین چگونه بعضى از آنان را بر بعضى دیگر برترى داده‌ایم، و قطعاً درجات آخرت و برترى آن بزرگتر و بیشتر است. در این آیه منظور از فضل و برتری انسانها نسبت به همدیگر که در ابتدای آیه آمده است برتری مادی و دنیایی است و خداوند به انسانها توصیه کرده است که به این تفاوت ها توجه کنند. ببینید که مومنی برخوردار است و مومنی فقیر و محروم و کافری برخوردار و ثروتمند است و کافری فقیر و محروم. وقتی تفاوتها و اختلاف طبقاتی ها را مشاهده می کنی و نمی توانی یک دلیل منطقی و درستی مانند شایستگی برای برخورداری و محرومیت پیدا کنی؛ یعنی یقین پیدا می کنی که کسی که برخوردار از مال دنیا است لزوما برتری نسبت به فقیر و محروم ندارد و بلکه موارد بسیار پیدا می کنی که انسانهای برتر به لحاظ اخلاق، معنویت، علم و مانند آن انسانهای دارا و برخورداری نیستند لذا می فهمی که حرص دنیا داشتن صحیح نیست. و نیز از اینکه انسانهای شایسته لزوما برخوردار از ثروت و مال دنیا نیستند متوجه می شوی که عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...ادامه مطلب
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 99 تاريخ : چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 ساعت: 15:50

بسمه تعالی مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِیها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً (إسراء، 18) ترجمه آیه: هر کس خواهان دنیاى‏ زودگذر اس عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...ادامه مطلب
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 122 تاريخ : چهارشنبه 10 دی 1399 ساعت: 10:51

بسم الله الرحمن الرحیم برای رفتن به جهنم تنها گناه کافی است ولی برای کسب رضایت خداوند بغیر از عمل صالح، نیت خالصانه و ایمان صحیح لازم است. وَ مَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَ سَعَى لَهَا سَعْیَهَا وَ هُوَ م عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...ادامه مطلب
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 120 تاريخ : چهارشنبه 10 دی 1399 ساعت: 10:51

بسم الله الرحمن الرحیم وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُورا  (إسراء/13) ترجمه: و کارنامه هر انسانى را به گردن او بسته‏ایم، عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...ادامه مطلب
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 142 تاريخ : سه شنبه 27 خرداد 1399 ساعت: 18:14

بسم الله الرحمن الرحیم اقْرَأ کِتَابَکَ کَفَى‏ بِنَفْسِک‏ الْیَوْمَ عَلَیْکَ‏ حَسِیباً (إسراء/14) ترجمه: «نامه‏ ات را بخوان؛ کافى است که امروز خودت حسابرس خود باشى.» تقریبا تمام تفاسیر شیعی در ذیل ا عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...ادامه مطلب
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 145 تاريخ : سه شنبه 27 خرداد 1399 ساعت: 18:14

بسم الله الرحمن الرحیم مَنِ اهْتَدَى‏ فَإِنَّمَا یَهتَدِى لِنَفْسِهِ‏ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّمَا یَضِلُّ عَلَیها وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزرَ أُخرَی وَ مَا کُنَّا مُعَذِّبِین حَتّی نَبْعَثَ رَسُولاً (إس عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...ادامه مطلب
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 134 تاريخ : سه شنبه 27 خرداد 1399 ساعت: 18:14