بسم الله الرحمن الرحیم
قَالُواْ أَ نُؤْمِنُ لَکَ وَ اتَّبَعَکَ الْأَرْذَلُونَ؛ قَالَ وَ مَا
عِلْمِى بِمَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ (شعراء/111و112)
ترجمه آیات: گفتند: «آیا به تو ایمان بیاوریم و حال آنکه فقرا از تو پیروى
کردهاند؟» [نوح] گفت: من به آنچه مىکردهاند آگاهى ندارم.
1. کلمه" ارذلون" جمع ارذل است و ارذل اسم تفضیل
و به معنی فردی از طبقه بسیار پایین است. صاحب شغلی پست و با درآمدی کم را گویند.
2. اعیان و اغنیاء و ثروتمندان و حتی احتمالا صاحب منسبان
قوم، به دلیل کبر و غروری که مال و مقام دنیا برایشان ایجاد می کند و در نتیجه چشم
آنها را نسبت به حق نابینا می کند، زیر بار ایمان به خدا و نبوت حضرت نوح نرفتند و
گفتند ما با این فقراء و کارگران نشست و برخاست نمی کنیم، لذا کفر را بر همنشینی
با فقرا ترجیح دادند.
3. امروز
هم مشاهده مىکنید در مجالس دینى، در مساجد و مجالس سوگوارى و هیات های وعظ و خطابه
و مدارس علوم دینى نوعا فقراء و متوسطین هستند و اشراف و پولدارها در میان آنها بسیار
کم هستند. ولی در سینماها و تفریحگاهها و پارتی ها و مجالس لهو و لعب و فسق و فجور
اکثرا اغنیاء و اعیان هستند. در هر دوره ای ترویج دین بدست فقراء بوده است. در صدر
اسلام در جنگ بدر و حنین و احد و احزاب فقراء مهاجر و انصار بودند که پیامبر را
تنها نگذاشتند.
4. پیغمبر اسلام مىفرمایند: الفقر فخری. یعنی فقر و نداری نه تنها اسباب سرافکندگی نیست بلکه باعث
مباهات پیامبر اسلام است. البته باید بدانیم که فقراء دو دستهاند: یک دسته که ندارند
و در عین حال عفت مىورزند و فقر خود را اظهار نمىکنند. این فقر ممدوح است. ولی
دسته دوم که فقیرند و فقر خود را اظهار می کنند و چه بسا آنقدر نیازمند نباشند که
گدایی کنند و یا دروغ می گویند و نمایشهایی دروغین از خود نشان دهند مثل علیل بودن
و یا صاحب فرزند بودن و امثال آن تا دل مردم را متوجه خود کنند و لذا درخواستشان حرام
است و کسب حرام می کنند و نسبت به افرادی که از آنها پول و یا کمکی دریافت نموده
اند مشغول ذمه می شوند. چنین فقرایی در دو دنیا بدبختند و قطعا مایه مباهات نبی
مکرم اسلام دسته دوم از فقرا نیستند.
5. در باب ایمان، مرد و زن، سیاه و سفید، غنى و فقیر، عزیز و
ذلیل، بزرگ و کوچک، غریب و بیگانه، همه یکسان هستند و همچنین در کفر نیز با همه
یکسان رفتار خواهد شد.. در حدیث است: بهشت برای کسی
آفریده شده است که خداوند را اطاعت کند، هرچند سیاهپوست باشد و جهنم برای کسی
آفریده شده است که نافرمانی خداوند کند هرچند سید قرشی باشد ( با پیامبر اسلام
خویشاوندی داشته باشد).
6. حضرت نوح در جواب ثروتمندان و مرفهین جامعه خود می گوید:
من به کارها و رفتار آنها آگاه نیستم. این پاسخ می تواند حامل نکات زیر باشد: الف)
تکلیف انبیا دعوت مردم به سوی خدا و اصلاح جامعه است نه چیز دیگری مانند تجسس در
اعمال مردم و یا رسیدگی به حساب و کتاب آنها ب)خداوند به نیات و قلوب مردم نگاه می
کند و به اعمال، موقعیت اجتماعی و ثروت آنها نگاه نمی کند و حتی در قیامت اعمال
انسان ها بر مبنای نیتشان سنجیده خواهد شد. ج) ما در دنیا فقط می توانیم بر مبنای
ظاهر قضاوت کنیم نه بر اساس اسرار درونی انسانها و حضرت نوح در ظاهر هیچ خطایی از
مؤمنین ندیده بود و تنها خداوند است که بر اسرار آگاه است. د) بین ایمان و شغل
افراد رابطه ای نیست، اینکه شغلی پردرآمد است یا کم درآمد از جایگاه بالای اجتماعی
برخوردار است. مگر اینکه شغل انسان انجام و یا اشاعه گناه باشد.
عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 1rabbonab بازدید : 138 تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 ساعت: 8:16