بسم الله الرحمن الرحیم
یَأَیهُّا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الحْیَاةُ الدُّنْیَا وَ لَا یَغُرَّنَّکُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ (فاطر/5(
ترجمه: اى مردم، همانا وعده خدا حقّ است. زنهار تا این زندگى دنیا شما را
فریب ندهد، و زنهار تا [شیطانِ] فریبنده شما را در باره خدا نفریبد.
1. آغاز این سوره دربارهى توحید بود، آیهى قبل دربارهى نبوّت
و این آیه دربارهى معاد است. منظور از حق بودن وعده الهی این است که وعدهاى که خدا
داده قطعا واقع خواهد شد، اینکه همه را می میراند و سپس زنده مىکند، و همه را به سزاى
اعمالشان مىرساند، اگر عملشان خیر بوده سزای خیر، و اگر شر بوده به عذاب گرفتار خواهد
کرد. قیامت و میزان و پاداش و عذاب و بهشت و جهنم وعدههایى است تخلف ناپذیر که از
سوى خداوند قادر حکیم داده شده است.
2. غرور" یعنی کسی که بسیار اغفال مىکند، و ظاهرا منظور از
آن شیطان است و معناى فریب شیطان فریب دهنده این است که شیطان نظر مردم را با امید و وعده های دروغین و
یا با مأیوس کردن از رحمت خداوند و یا از طریق تحریف، بدعت و سهلانگارى نسبت به احکام
و قانون الهى از خدا دور می سازد.
3. هشدار آیه به مردم که نه به وسوسههاى شیاطین مغرور شوند و نه
فریب دنیا را بخورند، در واقع اشاره به این است که راه نفوذ گناه در انسان دو راه است:
1- مظاهر فریبنده دنیا، جاه و جلال و مال و مقام، و انواع شهوات.2- مغرور شدن به عفو
و کرم الهى، و در اینجاست که شیطان از یک سو زرق و برق این جهان را در نظر انسان زینت
مىدهد و آن را متاعى نقد و پر جاذبه و دوست داشتنى و پر ارزش معرفى مىکند و از سوی
دیگر آثار گناه و دنیا پرستی را در نزد انسان ها کوچک جلوه می دهد.
4. افرادى که در برابر عوامل فریب قرار مىگیرند سه گروهند: گروهى
به قدرى ناتوان و ضعیفند که به مختصر چیزى فریب مىخورند.گروهى که از اینها نیرومندترند
تنها به وسیله زرق و برق دنیا فریفته نمىشوند بلکه اگر وسوسهگرى نیرومند آنها را
تحریک کند و مفاسد اعمالشان را در نظرشان سبک سازد فریب مىخورند. گروه سومى که از
اینها هم نیرومندتر و پرمایهترند نه خود فریب می خورند و نه کسى مىتواند آنها را
بفریبد و در حقیقت آنها داخل در عنوان بندگان خاص خداوند مىباشند. خداوند می فرماید
شیطان هیچ راه نفوذی به بندگان خاص و خالص من ندارد.
5. وقتى وعده خدا حق و ثابت بود، پس زنهار، که به حیات دنیا مغرور
نشوید، و اشتغال شما به لذات و زینتهاى آن اعم از مال و مقام و زن و بچه چنان نباشد
که شما را از روز حساب غافل سازد، و لذتهاى دنیا و سرگرمیهایش آن چنان دل شما را نبرد،
که غرق در لذات دنیا شوید و از حق اعراض کنید.
6. شیطان برای گمراه ساختن انسان ها از یک سو به ایشان تلقین می
کند که خدا حلیم و بخشنده است، و از سوى دیگر می گوید: به دنیاپرستان بنگرید که چگونه
از عذاب خدا در امان هستند، هر چه بیشتر در طلب دنیا مىکوشند، و بیشتر از خدا غافل
و آلوده گناه مىشوند زندگىشان بهتر و راحتتر،
و در بین مردم داراى مقامى رفیعتر مىشوند. اصلا هیچ احترام و ارزشى نیست، مگر در
پیشرفت زندگى دنیا، و در ما وراى این زندگى خبرى نیست، و این وعده و وعید و قیامت و
حساب و بهشت و دوزخى که دعوتهاى دینى از آن خبر مىدهند، مشتى خرافات است. و این همان
معنی آیه است که می فرماید ارتکاب گناه کم کم انسان را به انکار قیامت و خدا می کشاند.
عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است...
ما را در سایت عمر فرصت بزرگ زندگی بشر است و از به هدر دادن آن ظلم به خویشتن است دنبال می کنید
برچسب : لذت دنیا زن و دندان بود,لذت دنيا زن و دندان بود,لذت دنيا زن دندان بود,لذت دنیا زن دندان بود,لذت دنیا زن و دندان,لذت دنيا زن و دندان,لذت دنیا زن و, نویسنده : 1rabbonab بازدید : 216 تاريخ : دوشنبه 19 مهر 1395 ساعت: 7:04